Між теорією і практикою
Війна в Україні та її наслідки внесли нові виклики до освітнього процесу, а тому зараз значно зростає роль розвитку психологічної стійкості, відновлення ментального психічного й фізичного здоров'я, розвитку навичок резильєнтності усіх учасників освітнього процесу. Саме тому, важливим є питання підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання першої психологічної допомоги та оволодіння сучасними технологіями психосоціальної підтримки.
Внаслідок воєнних дій особливо актуалізувалася проблема посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Поширеність ПТСР серед населення України щодня зростає. Залежно від індивідуальних особливостей, кожна людина проживає психотравмуючу подію по різному та з різними наслідками для свого психічного здоров'я. Частина осіб не матиме жодних проблем із психічним здоров'ям, значна кількість людей із ПТСР подолає труднощі, пов'язані з наслідками травми, самостійно. Проте, частина людей потребуватиме допомоги фахівців. Слід зазначити, що проблеми у сфері психічного здоров'я виникатимуть не одразу, а можуть з'явитися за якийсь час. Мусимо пам'ятати також, що ці проблеми можуть проявитися не лише як ПТСР, а й у формі інших розладів, зокрема: зловживання психоактивними речовинами, депресії, тривожних розладів, порушення контролю злості та ін.
Тож справді важливим є фахове обстеження та комплексний, індивідуальний підхід до людини. ПТСР може тривати роками і десятиліттями після пережитих травм. Особливістю цього розладу є те, що багато осіб, які потерпають від нього, намагаються не розповідати про своє страждання, а просто «забути» пережите, сподіваючись, що «все вилікує час». Втім, ми свідомі, що для багатьох випадків ПТСР одного часу замало – потрібні спеціалізовані, травмофокусовані форми психотерапевтичної допомоги, щоб допомогти зцілити «рани» минулого.
Усвідомлюючи проблему ПТСР, перед освітянською спільнотою постає низка важливих питань, зокрема: якої допомоги потребують особи з ПТСР? Як організувати цю допомогу? Хто і де її надаватиме? Як сприяти виявленню ПТСР? Як мотивувати осіб, що потребують допомоги, звернутися за нею?
Саме тому, у цьому розділі зібрано навчальні посібники, у яких розкрито основи психології травмуючих ситуацій, сутність і зміст основних категорій, висвітлено загальні положення стосовно специфіки дослідження виникнення психічних травм та посттравматичного стресового розладу. Розглядаються питання, пов'язані з напрямами профілактики розвитку посттравматичного стресу й особливостями організації та надання психологічної допомоги постраждалим внаслідок екстремальних ситуацій і принципами та методами екстреної консультативної допомоги. Особлива увага приділяється формам та методам роботи психотерапії посттравматичних стресових розладів, розглянуто питання організації психологічної допомоги різним верствам населення з метою подолання наслідків психотравми, представлено основні напрямки соціально-психологічної підтримки постраждалих внаслідок психотравмівних подій. Багато уваги зосереджено на загальних положеннях та принципах психологічної реабілітації.
Зібрані матеріали будуть корисними у роботі психологам, педагогам, фахівцям соціальної сфери, студентам вищих педагогічних навчальних закладів, с лухачам курсів підвищення кваліфікації та іншим педагогічним працівникам системи освіти.
Між теорією і практикою
1. Протокол з діагностики та терапії ПТСР https://drive.google.com/file/d/1SuKET3ig74sIz_Djzx65npp-9LxqFl0o/view?usp=drive_link
2. Навчальний посібник "Основи реабілітаційної психології"
https://drive.google.com/file/d/1omRDYoq-kCB-_XSIYopIi6moDrgmuBk-/view?usp=drive_link
3. Навчальний посібник "Психологія травмуючих ситуацій"
https://drive.google.com/file/d/1KpqJOEGdXI3XlbgUdqMhfWeWiNiW-JX5/view?usp=drive_link
4. Порадник для людей, які обирають жити Життя у війну "Психолог на зв'язку"
https://drive.google.com/file/d/1yMAfM_6t3gCVI1V619MoMJpOfoprFYsQ/view?usp=drive_link