Між теорією і практикою

    Війна в Україні та її наслідки внесли нові виклики до освітнього процесу, а тому зараз значно зростає роль розвитку психологічної стійкості, відновлення ментального психічного й фізичного здоров'я, розвитку навичок резильєнтності усіх учасників освітнього процесу. Саме тому, важливим є питання підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання першої психологічної допомоги та оволодіння сучасними технологіями психосоціальної підтримки.

Внаслідок воєнних дій особливо актуалізувалася проблема посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Поширеність ПТСР серед населення України щодня зростає. Залежно від індивідуальних особливостей, кожна людина проживає психотравмуючу подію по різному та з різними наслідками для свого психічного здоров'я. Частина осіб не матиме жодних проблем із психічним здоров'ям, значна кількість людей із ПТСР подолає труднощі, пов'язані з наслідками травми, самостійно. Проте, частина людей потребуватиме допомоги фахівців. Слід зазначити, що проблеми у сфері психічного здоров'я виникатимуть не одразу, а можуть з'явитися за якийсь час. Мусимо пам'ятати також, що ці проблеми можуть проявитися не лише як ПТСР, а й у формі інших розладів, зокрема: зловживання психоактивними речовинами, депресії, тривожних розладів, порушення контролю злості та ін.

Тож справді важливим є фахове обстеження та комплексний, індивідуальний підхід до людини. ПТСР може тривати роками і десятиліттями після пережитих травм. Особливістю цього розладу є те, що багато осіб, які потерпають від нього, намагаються не розповідати про своє страждання, а просто «забути» пережите, сподіваючись, що «все вилікує час». Втім, ми свідомі, що для багатьох випадків ПТСР одного часу замало – потрібні спеціалізовані, травмофокусовані форми психотерапевтичної допомоги, щоб допомогти зцілити «рани» минулого.

Усвідомлюючи проблему ПТСР, перед освітянською спільнотою постає низка важливих питань, зокрема: якої допомоги потребують особи з ПТСР? Як організувати цю допомогу? Хто і де її надаватиме? Як сприяти виявленню ПТСР? Як мотивувати осіб, що потребують допомоги, звернутися за нею?

Саме тому, у цьому розділі зібрано навчальні посібники, у яких розкрито основи психології травмуючих ситуацій, сутність і зміст основних категорій, висвітлено загальні положення стосовно специфіки дослідження виникнення психічних травм та посттравматичного стресового розладу. Розглядаються питання, пов'язані з напрямами профілактики розвитку посттравматичного стресу й особливостями організації та надання психологічної допомоги постраждалим внаслідок екстремальних ситуацій і принципами та методами екстреної консультативної допомоги. Особлива увага приділяється формам та методам роботи психотерапії посттравматичних стресових розладів, розглянуто питання організації психологічної допомоги різним верствам населення з метою подолання наслідків психотравми, представлено основні напрямки соціально-психологічної підтримки постраждалих внаслідок психотравмівних подій. Багато уваги зосереджено на загальних положеннях та принципах психологічної реабілітації.

Зібрані матеріали будуть корисними у роботі психологам, педагогам, фахівцям соціальної сфери, студентам вищих педагогічних навчальних закладів, с лухачам курсів підвищення кваліфікації та іншим педагогічним працівникам системи освіти.

Між теорією і практикою

1. Протокол з діагностики та терапії ПТСР   https://drive.google.com/file/d/1SuKET3ig74sIz_Djzx65npp-9LxqFl0o/view?usp=drive_link 

2. Навчальний посібник "Основи реабілітаційної психології" 

https://drive.google.com/file/d/1omRDYoq-kCB-_XSIYopIi6moDrgmuBk-/view?usp=drive_link 

3. Навчальний посібник "Психологія травмуючих ситуацій"  

https://drive.google.com/file/d/1KpqJOEGdXI3XlbgUdqMhfWeWiNiW-JX5/view?usp=drive_link 

4. Порадник для людей, які обирають жити Життя у війну "Психолог на зв'язку"  

https://drive.google.com/file/d/1yMAfM_6t3gCVI1V619MoMJpOfoprFYsQ/view?usp=drive_link 


© 2024 Центр психологічної служби. вул. Кардинала Любомира Гузара, 15, м.Івано-Франківськ

© 2025. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Stowarzyszenia "Harmonia", Wydziału Oświaty i Nauki Urzędu Miejskiego Iwano-Frankowska.

"Narzędziownik cyfrowy z zestawem materiałów dla psychologów praktycznych i pedagogów społecznych w zakresie rozpoznawania oraz terapii stresu pourazowego (PTSD) wśród dzieci i młodzieży w wieku 3-17 lat" jest dostępny na licencji Creative Commons "Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe" (CC BY-NC 4.0) 

Materiały powstały w ramach projektu "Wsparcie psychologów szkolnych z Iwano-Frankowska w pracy z dziećmi z zespołem stresu pourazowego", realizowanego przez Stowarzyszenie "Harmonia" przy wykor#zystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadaczach praw oraz o projekcie "Wsparcie psychologów szkolnych z Iwano-Frankowska w pracy z dziećmi z zespołem stresu pourazowego".

"Algorytm postępowania oraz poradnik dla kadry pedagogicznej w zakresie postępowania z dziećmi z objawami stresu pourazowego" jest dostępny na licencji Creative Commons "Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe" (CC BY-NC 4.0) 

Materiały powstały w ramach projektu "Wsparcie psychologów szkolnych z Iwano-Frankowska w pracy z dziećmi z zespołem stresu pourazowego", realizowanego przez Stowarzyszenie "Harmonia" przy wykorzystaniu środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Zezwala się na dowolne wykorzystanie treści – pod warunkiem zachowania niniejszej informacji, w tym informacji o stosowanej licencji, posiadaczach praw oraz o projekcie "Wsparcie psychologów szkolnych z Iwano-Frankowska w pracy z dziećmi z zespołem stresu pourazowego".

© 2025. Деякі права захищені за Асоціацією "Гармонія", Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради.

"Цифровий інструментарій з набором матеріалів для практичних психологів і соціальних педагогів щодо виявлення та терапії посттравматичного стресового розладу (ПТСР) серед дітей і молоді віком від 3 до 17 років" доступний за ліцензією Creative Commons "Визнання авторства - Некомерційне використання 4.0 Міжнародна" (CC BY-NC 4.0) 

Матеріали створені в рамках проєкту "Підтримка шкільних психологів з Івано-Франківська в роботі з дітьми із синдромом посттравматичного стресу", реалізованого Асоціацією "Гармонія" за фінансової підтримки Польсько-Американського Фонду Свободи. Дозволяється вільне використання матеріалів за умови збереження цієї інформації, включаючи відомості про застосовану ліцензію, правовласників та про проєкт "Підтримка шкільних психологів з Івано-Франківська в роботі з дітьми із синдромом посттравматичного стресу".

"Алгоритм дій та посібник для педагогічних працівників щодо роботи з дітьми із симптомами посттравматичного стресу" доступний за ліцензією Creative Commons "Визнання авторства - Некомерційне використання 4.0 Міжнародна" (CC BY-NC 4.0) 

Матеріали створені в рамках проєкту "Підтримка шкільних психологів з Івано-Франківська в роботі з дітьми із синдромом посттравматичного стресу", реалізованого Асоціацією "Гармонія" за фінансової підтримки Польсько-Американського Фонду Свободи. Дозволяється вільне використання матеріалів за умови збереження цієї інформації, включаючи відомості про застосовану ліцензію, правовласників та про проєкт "Підтримка шкільних психологів з Івано-Франківська в роботі з дітьми із синдромом посттравматичного стресу". 
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати