Алгоритм роботи педагога з дітьми, які переживають стрес, кризу, травму, ПТСР

Стрес – неспецифічна реакція організму людини у відповідь на сильну та несподівану дію зовнішнього подразника, яка мобілізує ресурси та запускає захисні механізми організму, активізуючи діяльність людини, спрямовану на протидію небезпечним і загрозливим впливам ззовні та адаптацію до нової реальності (до одного місяця).

Криза – це загальне найменування групи емоційних розладів, викликаних гострою реакцією на негативні події – смерть близької людини, велика втрата майна, різке падіння соціального статусу, істотне зниження прибутків і рівня споживання, нерозв'язні конфлікти у ній (від 1 до 3 місяців).

Психологічна травма – це емоційна реакція, що виникла в результаті дії на психіку людини особисто значущої інформації, яка призводить до тривалих емоційних переживань негативного характеру (від 3 до 6 місяців).

Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР)- це хронічне порушення психічного стану, що може розвинутися після травматичної події (після 6 місяців).

Основні симптоми розладу:

Негативні спогади та/або нічні жахи; Постійне відчуття суму, страху чи гніву; Відчуженість від інших людей;

Уникання ситуацій чи людей, які нагадують про травматичну подію;

Сильна негативна реакція на звичайні речі (гучний звук, випадковий дотик).

Як розпізнати дитину, яка потребує допомоги:

  • Раптові зміни у поведінці (зазвичай дитина дуже активна, раптом стала дуже пасивною або навпаки);
  • Нетипові до ситуації емоційні реакції (прояви агресії на незначні подразники);
  • Порушення харчування;
  • Відстороненість, закритість, ізоляція від інших (не спілкується ні з ким, не включається у життя класу);
  • Занедбання свого зовнішнього вигляду (брудне волосся, брудний одяг);
  • Ризикована поведінка не характерна для дитини раніше;
  • Відчуття безпорадності, порожнечі, апатії (не відчуває болю, страху, байдужість до зовнішнього світу).

Що робити вчителю, щоб допомогти дитині:

  • Дбати про сприятливий мікроклімат у шкільному колективі. За можливості організувати у класі «безпечні місця» для дітей;
  • Встановити довірливі стосунки між вчителем та учнем;
  • Зібрати первинну інформацію про дитину, особливості її розвитку та сімейну ситуацію (бесіда, спостереження);
  • Залучення в шкільні та позашкільні види діяльності (гуртки);
  • Проводити спільні активності дітей (екскурсії, походи, волонтерські збори);
  • Включеність в діяльність (давати дитині дрібні доручення);
  • Співпрацювати з питань підтримки дитини з батьками та іншими працівниками закладу;
  • Проводити години спілкування в класі.

ЗАБОРОНЕНО!!!

Говорити дитині:

«Візьми себе в руки»;

«Не плач»;

«Не думай про це»;

«Ти маєш бути сильним»

Давати оцінку (знецінювати): «Дивись, в інших така сама ситуація, а їм нормально»;

Не змушувати говорити, якщо дитина не хоче і не зупиняти, коли почала розмову; Не критикувати!

РЕКОМЕНДОВАНО!!!

Уважно слухати дитину; Виявляти зацікавлення, підтримувати;

Не виявляти надмірних емоційних реакцій; Допомагати дитині у розумінні відчуттів та емоцій.

Хто може допомогти дитині та її батькам:

  • Практичний психолог закладу освіти.
  • Центр психологічної служби Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради.
  • Сімейний лікар, який має договір з НСЗУ на пакет «Супровід і лікування дорослих та дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги».
  • Комунальне некомерційне підприємство «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров'я Івано-Франківської обласної ради», (с.Чукалівка, вул. Медична, 15, 0342 774 968).

Національнагарячалініядлядітейтамолоді 080 050 0225

Об'єднання психологів-волонтерів «ПОРУЧ» 095 171 5883, 099 198 5795

БО «Голоси дітей» 080 021 0106

099 198 5795

Алгоритм роботи з учнем з ПТСР

1. Посібник "Перша психологічна допомога"

https://drive.google.com/file/d/1RAPVmZGtUxK8vfGv7E2oWLgE-0Z2icdO/view?usp=drive_link 

2. Коротка інструкція: ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА

https://docs.google.com/document/d/1Fhlye4KSgzZwFt8yHayKb8EhpGJx6adL/edit?usp=drive_link&ouid=115976822989577465472&rtpof=true&sd=true 

3. Навчальний посібник" Підтримка учнів, які зазнали травм SSET"

https://drive.google.com/file/d/137sZYH5TxfZMU_dfthjCspeE0iN4egYU/view?usp=drive_link 

4. Посібник "Як допомогти дітям пережити травматичні події"

https://drive.google.com/file/d/1FLaPaC50GG3EjFV-hiWQ-Gm6f-rfRsCH/view?usp=drive_link 

5. Методичний посібник"Безпечний простір"

https://drive.google.com/file/d/1v9w9CLQi15ipKs9KIl4qoYS9NUbrCfMQ/view?usp=drive_link 

6. Посібник "Важливі навички в період стресу"

https://drive.google.com/file/d/16IodS-5em79ixIJQ3S3XOk7PBONEJHfx/view?usp=drive_link 

7. Довідник "Допомога дітям з психологічними травмами"

https://drive.google.com/file/d/1IXKh9Cs_6JdiYuwD23qY8nulzPOFGXcl/view?usp=drive_link 

8. Практичні поради соціальним працівникам, психологам та волонтерам "Допомога людині, яка знаходиться у стані шоку, стресу чи травми"

https://drive.google.com/file/d/1JB800NaO-IcxPvwtNJgYbllFLmGeJyVt/view?usp=drive_link 

9. Довідник "Невидимі наслідки війни"

https://drive.google.com/file/d/1l08-CxT7MHTltVUGyGXwfge_ijxiaVF6/view?usp=drive_link 

10. Буклет "Як допомогти дитині, яка перебуває у стресі"

https://drive.google.com/file/d/1x5xOzNhijKekjT08Z_S7zyVmWabSEASA/view?usp=drive_link 

11. Порадник для батьків "Як підтримати наших дітей у зіткненні з викликами війни"

https://drive.google.com/file/d/16q1U8a0YYMFk3_b4-8ugh1WQc4x9pc7C/view?usp=drive_link 

12. Навчально-методичний посібник "Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах"

https://drive.google.com/file/d/1qGvt-iyh1i0SEp5wd2LF0l-uSHPzWCiR/view?usp=drive_link 

13. Брошура "Інформація для батьків та спеціалістів щодо підтримки дітей та підлітків, постраждалих від війни"

https://drive.google.com/file/d/1Xm5C6P2GirijpR0ZCAyc5wVr8oCBG1yE/view?usp=drive_link