Алгоритм роботи педагога з дітьми, які переживають стрес, кризу, травму, ПТСР
Стрес – неспецифічна реакція організму людини у відповідь на сильну та несподівану дію зовнішнього подразника, яка мобілізує ресурси та запускає захисні механізми організму, активізуючи діяльність людини, спрямовану на протидію небезпечним і загрозливим впливам ззовні та адаптацію до нової реальності (до одного місяця).
Криза – це загальне найменування групи емоційних розладів, викликаних гострою реакцією на негативні події – смерть близької людини, велика втрата майна, різке падіння соціального статусу, істотне зниження прибутків і рівня споживання, нерозв'язні конфлікти у ній (від 1 до 3 місяців).
Психологічна травма – це емоційна реакція, що виникла в результаті дії на психіку людини особисто значущої інформації, яка призводить до тривалих емоційних переживань негативного характеру (від 3 до 6 місяців).
Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР)- це хронічне порушення психічного стану, що може розвинутися після травматичної події (після 6 місяців).
Основні симптоми розладу:
Негативні спогади та/або нічні жахи; Постійне відчуття суму, страху чи гніву; Відчуженість від інших людей;
Уникання ситуацій чи людей, які нагадують про травматичну подію;
Сильна негативна реакція на звичайні речі (гучний звук, випадковий дотик).
Як розпізнати дитину, яка потребує допомоги:
- Раптові зміни у поведінці (зазвичай дитина дуже активна, раптом стала дуже пасивною або навпаки);
- Нетипові до ситуації емоційні реакції (прояви агресії на незначні подразники);
- Порушення харчування;
- Відстороненість, закритість, ізоляція від інших (не спілкується ні з ким, не включається у життя класу);
- Занедбання свого зовнішнього вигляду (брудне волосся, брудний одяг);
- Ризикована поведінка не характерна для дитини раніше;
- Відчуття безпорадності, порожнечі, апатії (не відчуває болю, страху, байдужість до зовнішнього світу).
Що робити вчителю, щоб допомогти дитині:
- Дбати про сприятливий мікроклімат у шкільному колективі. За можливості організувати у класі «безпечні місця» для дітей;
- Встановити довірливі стосунки між вчителем та учнем;
- Зібрати первинну інформацію про дитину, особливості її розвитку та сімейну ситуацію (бесіда, спостереження);
- Залучення в шкільні та позашкільні види діяльності (гуртки);
- Проводити спільні активності дітей (екскурсії, походи, волонтерські збори);
- Включеність в діяльність (давати дитині дрібні доручення);
- Співпрацювати з питань підтримки дитини з батьками та іншими працівниками закладу;
- Проводити години спілкування в класі.
ЗАБОРОНЕНО!!!
Говорити дитині:
«Візьми себе в руки»;
«Не плач»;
«Не думай про це»;
«Ти маєш бути сильним»
Давати оцінку (знецінювати): «Дивись, в інших така сама ситуація, а їм нормально»;
Не змушувати говорити, якщо дитина не хоче і не зупиняти, коли почала розмову; Не критикувати!
РЕКОМЕНДОВАНО!!!
Уважно слухати дитину; Виявляти зацікавлення, підтримувати;
Не виявляти надмірних емоційних реакцій; Допомагати дитині у розумінні відчуттів та емоцій.
Хто може допомогти дитині та її батькам:
- Практичний психолог закладу освіти.
- Центр психологічної служби Департаменту освіти та науки Івано-Франківської міської ради.
- Сімейний лікар, який має договір з НСЗУ на пакет «Супровід і лікування дорослих та дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги».
- Комунальне некомерційне підприємство «Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров'я Івано-Франківської обласної ради», (с.Чукалівка, вул. Медична, 15, 0342 774 968).
Національнагарячалініядлядітейтамолоді 080 050 0225
Об'єднання психологів-волонтерів «ПОРУЧ» 095 171 5883, 099 198 5795
БО «Голоси дітей» 080 021 0106
099 198 5795
Алгоритм роботи з учнем з ПТСР
1. Посібник "Перша психологічна допомога"
https://drive.google.com/file/d/1RAPVmZGtUxK8vfGv7E2oWLgE-0Z2icdO/view?usp=drive_link
2. Коротка інструкція: ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА
3. Навчальний посібник" Підтримка учнів, які зазнали травм SSET"
https://drive.google.com/file/d/137sZYH5TxfZMU_dfthjCspeE0iN4egYU/view?usp=drive_link
4. Посібник "Як допомогти дітям пережити травматичні події"
https://drive.google.com/file/d/1FLaPaC50GG3EjFV-hiWQ-Gm6f-rfRsCH/view?usp=drive_link
5. Методичний посібник"Безпечний простір"
https://drive.google.com/file/d/1v9w9CLQi15ipKs9KIl4qoYS9NUbrCfMQ/view?usp=drive_link
6. Посібник "Важливі навички в період стресу"
https://drive.google.com/file/d/16IodS-5em79ixIJQ3S3XOk7PBONEJHfx/view?usp=drive_link
7. Довідник "Допомога дітям з психологічними травмами"
https://drive.google.com/file/d/1IXKh9Cs_6JdiYuwD23qY8nulzPOFGXcl/view?usp=drive_link
8. Практичні поради соціальним працівникам, психологам та волонтерам "Допомога людині, яка знаходиться у стані шоку, стресу чи травми"
https://drive.google.com/file/d/1JB800NaO-IcxPvwtNJgYbllFLmGeJyVt/view?usp=drive_link
9. Довідник "Невидимі наслідки війни"
https://drive.google.com/file/d/1l08-CxT7MHTltVUGyGXwfge_ijxiaVF6/view?usp=drive_link
10. Буклет "Як допомогти дитині, яка перебуває у стресі"
https://drive.google.com/file/d/1x5xOzNhijKekjT08Z_S7zyVmWabSEASA/view?usp=drive_link
11. Порадник для батьків "Як підтримати наших дітей у зіткненні з викликами війни"
https://drive.google.com/file/d/16q1U8a0YYMFk3_b4-8ugh1WQc4x9pc7C/view?usp=drive_link
12. Навчально-методичний посібник "Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/стресостійкості у дітей в освітніх навчальних закладах"
https://drive.google.com/file/d/1qGvt-iyh1i0SEp5wd2LF0l-uSHPzWCiR/view?usp=drive_link
13. Брошура "Інформація для батьків та спеціалістів щодо підтримки дітей та підлітків, постраждалих від війни"
https://drive.google.com/file/d/1Xm5C6P2GirijpR0ZCAyc5wVr8oCBG1yE/view?usp=drive_link